Učenici 6.a razreda tijekom školske godine 2023./2024. sudjelovali su u školskom projektu „Zvukovi riječi i riječi zvukova“ kojeg su vodile profesorica Marija Kašner Marić i Nataša Gaščić Đurkan, u kojem su na kreativan način povezali sadržaje Glazbene kulture i Hrvatskoga jezika. Cilj projekta bio je osvijestiti kod učenika povezanost riječi i zvuka na tematskom i na izražajnom planu te razvijati maštovitost i kreativnost učenika. U nastavku pročitajte više…
Projektne aktivnosti započeli smo na satima Hrvatskoga jezika, a cilj je bio napisati vlastitu pjesmu. Da bismo do toga došli, učenici su prvo nadopunjavali tekst poznate pjesme „Uhvati ritam“ i uočili su da pisanje teksta pjesama nije nimalo jednostavno čak i kad samo treba nadopuniti tekst. Jedan od nadopunjenih tekstova glasi ovako:
Ne govori ništa, opusti se, uhvati ljubav.
Zažmiri i oplovi cijeli svijet, uhvati ljubav.
Sanjaš o lijepim mjestima,
zar ne znaš da su one daleko?
Igraj svoju igru, ne boj se, uhvati loptu.
Nitko nam ništa ne može, uhvati loptu.
Prije ili kasnije,
bit’ će svima bolje.
U sljedeću aktivnost uključili smo i umjetnu inteligenciju. Tražili smo da nam napiše stihove iz hrvatskih zabavnih pjesama na temu ljubavi i stihve hrvatskih pjesnika na istu temu. Učenici su odabrali stihove koje su povezali u neke nove pjesme:
Svjetlo će uvijek pobijediti tamu.
Tišina je ponekad najglasniji odgovor.
Upornost leži u upornosti i vjeri u sebe.
U svakom čovjeku krije se nevjerojatna snaga.
Posljednja aktivnost na Hrvatskome jeziku bila je stvaranje vlastite pjesme. Učenici su pjesmu pisali u skupinama metodom vođenoga pisanja. Učenici su na papiru dobili prvi stih te su oblikovali ostale stihove koristeći riječi iz prethodnih stihova.
Često sam u školi
Često sam u školi,
u školi nije fora.
Nekada je fora,
a nekada je naporno i dosadno.
Dosadno mi je pamtiti podatke,
učimo povijest koju ne razumijemo,
ali neki znaju geografiju
i trčati po školi.
Škola nije zabavna,
ali zabavna je bila žaba,
zelena kao kuća
koju su srušili.
Na satima Glazbene kulture projekt je započeo ritamskom brojalicom Eci peci pec. Prvo su brojalicu trebali točno izgovoriti poštujući ritam teksta, a nakon toga taj ritam ozvučiti na tijelu. Slijedeći zadatak je bio promjeniti tekst brojalice, a ostaviti ritam i obrnuto (tekst ostaje isti, a mijenjaju ritam). Cilj je bio osvjestiti kod učenika dosljednost teksta i ritma. Nije im bilo nimalo jednostavno jer su morali paziti da tekst ima smisao, da je pravilno izgovoren i točno rastavljen na slogove. Slogovi su trebali biti ispravno rastavljeni kako riječ ne bi izgubila pravilan naglasak.
TIKI TUKI TAK
U RUPU SKOČI ĐAK.
SMIJAO SE ZBOG TOG ON HO
HI HI HE HE HA!
U slijedećoj aktivnosti su uz slušanje glazbenog broja Tanz br. 6 iz kantate Carmina burana trebali uz ritam melodije izgovarati zadani tekst koji su najprije morali sami posložiti u rečenice.
Nakon što su na satu Hrvatskog jezika osmislili svoju pjesmu Često sam u školi, na satu Glazbene kulture su taj tekst rastavili na slogove i oformili ritamsku strukturu. Bili su podijeljeni u tri skupine, tri strofe. Svaka skupina je trebala uz siguran izgovor teksta, ozvučiti strofu pokretom te su na taj način dobili ritamsku okosnicu koju će na narednim satima ozvučiti melodijsko-ritamskim instrumentima (Orff instrumentarij).
Kada smo spojili te tri strofe i uokvirili ritamsku okosnicu teksta, na zadnjim satima projekta osmišljavali smo melodiju.